Recensie:  Het leven verlaten

Bij Uitgeverij Aspekt verscheen het boek Het leven verlaten van Melanie van het Hof. Dit boek gaan we vandaag reviewen. Lezen jullie mee??

Een vrouw met blauw-groene ogen kijkt ons aan. Wat een prachtige cover. Het past goed bij het verhaal.

Het verhaal:

Melanie wordt ongeneeslijk ziek verklaard. Haar tumor is te groot en te agressief om nog voor een behandeling in aanmerking te komen. De kankerprotocollen ‘schrijven voor’ dat zij het leven moet verlaten. Zij heeft nog drie maanden te leven… Op meeslepende en vlotte wijze doet zij verslag van een wanhopige zoektocht naar overleving, in binnen- en buitenland, zonder een spoor van zelfbeklag of het nawijzen van anderen. Integendeel, humor en zelfspot zijn ruimschoots in haar verhaal vertegenwoordigd.

De liefde voor haar jonge zoon en een Amerikaan die zij ontmoet in de trein naar Parijs, geven haar de kracht om fysieke en mentale grenzen te verleggen en anderen hierin mee te slepen. Haar lange zoektocht eindigt in België, waar een uiterst ervaren chirurg haar leven redt met een afgekeurd orgaan. Hij schreef een prachtig voorwoord over wilskracht, levenslust en individuele patiënte benadering en over het boeiende van het verleggen van grenzen in zijn beroep.

Wat een ernstige situatie lijkt het ons om in te zitten. Melanie heeft leverproblemen. Ze wordt zelfs ‘ongeneselijk ziek en terminaal verklaard’. De enige oplossing is een afgekeurde lever accepteren of sterven.  Wat lijkt ze me een krachtige vrouw Melanie. Wat een bewondering heb ik voor haar. Je ziet dat Melanie tegen veel medische dingen aanloopt. De zorg in Nederland is niet echt optimaal. Ze merkt dat ze een andere pad moet bewandelen om een oplossing voor haar probleem te vinden. Dat is er wel maar dan in België. 28 hoofdstukken en 265 bladzijdes telt haar boek. Een boek dat afgezien van het onderwerp echt super geweldig is geschreven. Ze heeft een prachtige schrijfstijl. Als lezer wil je meteen weten hoe het gaat aflopen met Melanie. Je zit echt gespannen op je stoel. Schrikwekkend is de doodvonnis die ze te horen krijgt. Het liefst sterf je zonder dat je het weet, tenminste ik zou dat willen. Naar je dood toe werken en terminaal verklaard worden lijkt me het ergste wat je als mens kunt meemaken. Wachten op je dood zeg maar. Uiteindelijk moet ze naar Amerika.

“Mijn ziekte heeft mij bewust gemaakt van mij lever. Ik ben verbaasd over de capaciteit en het herstellend vermogen van dit orgaan. De tumor had een groot deel van mijn lever ‘onklaar’ gemaakt. Toch kon ik, ondanks de giftige chemo, die natuurlijk ook een aanslag op dit orgaan deed, normaal functioneren zonder er ook maar iets van te merken. Een lever kan zijn capaciteit verhogen door zich te vergroten.”

Dapper:

Ze is super dapper. Wil verder gaan voor haar kind. De wilskracht is er zeker. Je leest haar dappere strijd tegen kanker en haar wilskracht om verder te willen leven. Ze bewandelt een lange weg, maar een zeer moedige weg. Haar wilskracht zorgt ervoor dat overleven makkelijk gaat. Je leest in het boek dat alles protocollengericht is. Daar kan de redactie zeker over meepraten. Hier op de redactie hebben we twee kankerpatiënten. Die liepen ook tegen veel protocollen aan, zij hebben hun heil en oplossing ook gevonden buiten ons land. Ze waren veel te moe voor alle protocollengedrag. De oplossing kwam er niet dus zij gingen tijdelijk naar het buitenland voor een medische behandeling. Voor hun kwamen veel dingen heel herkenbaar voor in het boek. Ze knikten automatisch mee. Een aantal herkenbare passages:

“Omdat bepaalde soorten kanker in India minder voorkomen en onderzoekers dit toeschrijven aan het vele gebruik van kurkuma, heb ik vertrouwen in deze specerij. Niet om de tumor te verdrijven, maar om eventuele uitzaaiingen te nekken. Om me te ontdoen van de tumor, blijf ik steevast een me voor me zien.”

“Het voelt akelig om het Kanker Instituut binnen te stappen.”

“Voor mij heeft een behandeling slechts een levensrekken karakter en het is nog maar de vraag of de leverarts mij op dit gebied iets gaat voorstellen.”

Aanbevelenswaardig:

Werkelijk alles klopt in dit boek: de emoties, het verhaal en haar strijd alles is perfect beschreven. Je blijf afgezien van het onderwerp als lezer verbonden met het verhaal. Je wil weten hoe het gaat met Melanie en welke strijd ze nog meer moet voeren. Wat een meesterwerk heeft ze geleverd. Het lijkt me erg lastig om je situatie zo goed te beschrijven. Ik heb zelden boeken over kanker gezien die zo geweldig zijn beschreven. Haar boek kan toegevoegd worden aan de bewogen vrouwenlevensverhalen. Zeker een aanrader voor iedereen. Dit boek krijgt vijf sterren.

Het leven verlaten?

Auteur: Melanie van ‘t Hof

ISBN: 9789461537898