Recensie: Verbroken

“I wanted her to feel the pain of our dead soldiers.”

Verbroken vertelt het verhaal van computerexpert Mara de Wolff, een workaholic met twee kinderen: Isra en Jamil. Mara krijgt een opdracht om het netwerk van Mediabedrijf Dutch Broadcasting Group te testen op veiligheidsrisico’s. Wat een simpel opdracht lijkt,  eindigt in een drama, waarin ze haarzelf ernstig in gevaar brengt. Het gaat zo ver dat ze uiteindelijk betrokken raakt bij een terroristisch netwerk die een grote aanslag in Nederland beraamd. Ook haar kinderen worden door haar ex-man ontvoerd naar Irak.

verbroken

“Zweet parelt op haar voorhoofd. Ze kan het niet. Echt niet. Ze mag dan een hacker zijn, maar dit is wel iets anders dan het systeem van een doorsnee bedrijf. Alleen de firewall al; daar is geen doorkomen aan. Haar vingers zweven boven het toetsenbord, aarzelend; haar hersenen lijken niet in staat de signalen door te geven om haar te laten doen wat er van haar verwacht wordt. En toch moet ze. Ze moet een manier zien te vinden, anders zijn de gevolgen desastreus. Voor een heleboel mensen. Voor Nederland. De gedachte aan hen dringt zich aan haar op, vertroebelt haar blik als ze zich afvraagt of zij veilig zijn. Want dat is het belangrijkste: als ze hun maar niets meer kunnen aandoen. Niet aan denken! Ze moet zich concentreren! Ze knijpt haar handen tot vuisten om het trillen te laten stoppen, ademt even diep in en gaat dan door met de moeilijkste opdracht die ze ooit heeft moeten uitvoeren. Het lijkt allemaal zo onwerkelijk, alsof ze dit niet zelf meemaakt. Hoe is ze hier in vredesnaam in terecht gekomen?”

Een vrouw met rood haar en groen-blauwe ogen kijkt me recht in de ogen aan. Verbroken kopt het in het zwart op de cover van Linda Jansma’s nieuwe boek.  Het boek begint met twee quotes: “ I wanted her to feel the pain of our dead soldiers”, van Steven Dale Green en “Al that is necessary for the triumph of evil is that good men do nothing”, Edmund Burke. Quotes die erg goed bij het thema van het boek passen. Weer een heerlijk boekje waarvan je op je puntje van je stoel gaat zitten. Ik vroeg me telkens af hoe het boek zou aflopen.  Tijdens het lezen van het boek voel je een ‘connectie’ met Mara. Je leeft letterlijk met haar mee, in haar ‘pijnlijke’ situatie zonder haar kinderen.

“Eigenlijk was het helemaal niet gepland dat ik zwanger werd. Niet op dat moment in ieder geval. Maar het was wel gewenst. Het maakte mij blij te weten dat er een klein mensje in me groeide. Trots. Het kon me niet schelen wat het zou worden, een jongen of een meisje, het idee alleen al dat ik straks iets had om voor te zorgen maakte me het gelukkigste wezen op aarde.  Dat bij de eerste echo bleek dat het om een tweeling ging, verraste me niet. Ik had al langer het gevoel gehad dat er binnen in me meer leven zat dan één baby, en de vier armpjes, vier beentjes en twee hoofdjes op de echo waren daar alleen maar een bevestiging van. Twee gezonde baby’s waren het. Jamil en Isra. God, wat mis ik ze.”

Zoals gewend vinden we altijd bij Jansma in haar boeken zeer uitgebreide karakterbeschrijving in het boek en schrijft ze vaak over ‘maatschappelijk actuele thema’s’. Wat we enorm waarderen.  Verbroken telt 39 hoofdstukken en 397 bladzijdes. Het boek is onderverdeeld in twee perspectieven en tijden: enerzijds in 2014(heden) en anderzijds 2007.  Dit maakt het verhaal nog spannender. Er zijn weinig boeken die magisch zijn. Verbroken is een van die boeken.  Bij iedere bladzijde dat ik van het boek verslond werd de magie intenser, zo intens dat ik niet meer kon stoppen met lezen. Ergens doet dit boek me denken aan de films: ‘Not without my daughter’ en ‘Kom niet aan mijn kinderen’. Alleen Verbroken ontbreekt nog in het rijtje van de verfilming. Wat mij betreft leent Verbroken zich ook voor een verfilming. Linda Jansma weet me iedere keer opnieuw te verrassen. Zo ook met Verbroken, een heerlijke zomerthriller die 5 sterren verdient!

auteursfoto

Linda Jansma(1967), schrijft thrillerboeken. Debuteerde in 2011 met het boek: Caleidoscoop. Heeft inmiddels al zeven boeken op haar naam staan Heeft vaak prijzen in de wacht gesleept. Zo sleepte ze de schaduwprijs in de wacht voor Caleidoscoop. Tweestrijd, haar tweede boek werd nummer drie in de verkiezing tot beste vrouwenthriller aller tijden. Schuilplaats stond op nummer 1 in de verkiezing tot beste Nederlandse vrouwenthriller 2013.

Dit boek is verkrijgbaar bij uitgeverij de Crime Compagnie voor €6,95,-

Deze recensie is geschreven in het kader van de Blogtour georganiseerd door uitgeverij de Crime Compagnie!!!!

6 thoughts on “Recensie: Verbroken