Recensie: Deug of niet

Bij Uitgeverij Aspekt verscheen het boek Deug of niet van Bart Nooteboom. Hiervoor schreven we recensies van zijn boeken Hoe ver gaat verandering en Het goede leven. Dit boek gaan we vandaag reviewen. Lezen jullie mee??

‘Deug of niet’ gaat in op de relatie tussen zelf en samenleving, op basis van een overzicht van de deugdenethiek. Het dient als bron van een goed leven en een niet al te strakke moraliteit. Ook geeft het boek inzicht in de rol van emoties en de werking van het brein daarbij. Verwijzend naar het Chinese Taoïsme pleit het boek voor erkenning van de diversiteit van mensen, als onmisbaar voor de democratie, onderkenning van en resistentie tegen de onzekerheid van het bestaan. Ook pleit het voor niet te veel regels en regelingen, met ruimte voor de deugniet, de pionier, de dwarsligger.

We zien een volwassen pinguïn omringt door baby pinguïns. Wat een mooie cover. Wij vinden het wel echt goed passen bij de inhoud van het boek.

Een boek over de relatie tussen je zelf en de samenleving daar bestaan veel boeken over. Dit boek is anders. De auteur schrijft op een filosofische en interessante wijze over het leven. Hij bespreekt heel veel aspecten van het leven van relaties, emoties, diversiteit, taoïsme, eenheid, concurrentie, samenwerking, authenticiteit en conformiteit. Eigenlijk alle aspecten van het leven. Dit boek is op een meeslepende en interessante wijze geschreven. Als lezer kun je niet stoppen met het lezen van dit boek vanwege de meeslepende karakter van het boek. Bovendien is het boek echt filosofisch onderbouwd maar niet op een saaie wetenschappelijke wijze maar echt op een interessante en boeiende manier. Dit boek lees je niet maar voel je letterlijk door je geest. Er zijn heel veen interessante dingen waar de auteur op blikt. De meest interessante dingen waren toch wel over cultuur.

“Het begrip cultuur heeft vijf betekenissen. Ten eerste is het door mensen gemaakt, in contrast met de natuur. Ten tweede heeft het de antropologische betekenis van gewoonten en overtuigingen, in religie, politieke overtuigingen, kleding, sport dans, en dergelijke. Ten derde heeft cultuur de betekenis van erfgoed, van architectuur, kunst, folklore, mythen, rechtssysteem, infrastructuur, wetenschap, politieke systeem, die samen beschaving vormen. Ten vierde heeft het de betekenis van de houding tegenover onzekerheid en risico als van een ontdekkingsreiziger, avonturier, wetenschapper, kunstenaar en anarchist. Ten vijfde omvat het de mate waarin met een hang heeft naar een gevoel van geborgenheid, opgenomen zijn in de eenheid van en gemeenschap.”

Het westen ethiek:

In het boek vertelt de auteur ook dat we in het westen de drie hoofdvormen van deugdenethiek kennen nutsethiek, deontologie en eudaimonistische-ethiek. Nutsethiek is bedacht door Jeremy Bentham, deontologie door Immanuel Kant en eudaimonistische gaat terug op Aristoteles. Wij denken toch echt wel dat de laatste persoon super bekendste is tussen de drie en jullie ook vast wel tijdens geschiedenis, journalistiek, ethieklessen deze naam vast wel hebben voorbij zien komen. Wij wel bij journalistiek. Er werd zeker wel veel over hem gesproken. Hij zou veel invloed hebben gehad op de samenleving destijds. Ook geeft de auteur andere goede visies op het leven. Volgens hem zou Stoïcisme ook een goede visie zijn.

“Stoïcisme, die ook terug gaat op de oude Grieken, en Romeinen met Seneca als prominente vertegenwoordiger. Voor de stoïcijn moet men de orde van de natuur volgen, en de rede beoefenen die gegeven is aan de mens, in contrast met de dieren. De natuur van de mens omvat socialiteit, in toewijding aan anderen en gemeenschappelijk belang, MET  een gevoel van fairness en rechtvaardigheid. Voor Seneca is het gebruik van de reden het enige dat bijdraagt aan het goede leven. Al het andere zoals, rijkdom, gezondheid, status, liggen ‘buiten’ geluk. De auteur heeft hier zeker een punt. Vroeger leefden wij meer tussen de natuur en dieren nu ligt dat heel anders. We leven meer op afstand van ze. Ook wonen gemiddeld genomen de meeste mensen niet meer echt in het groen zoals we dat vroeger deden.

Het boek is super goed geschreven. We hebben het boek binnen een uur verslonden. Zo goed vonden we hem. De auteur beschikt echt over een vlotte pen, dat wordt algauw duidelijk bij het lezen van de eerste paar zinnen in het boek. Des te verder je leest des te leuker het wordt.

“Spinoza zei al dat een emotie niet wordt verdrongen door de rede maar door een sterkere emotie. Emoties verstoren niet ons denken, zoals vroeger gedacht werd, maar maken het mogelijk, hoewel ze wel overmatig en verstorend kunnen zijn. De hersenwetenschapper Antonio Damasio (2003) liet zien hoe ons denken en doen bepaald worden door emoties. Het lichaam heeft tal van processen die het lichaam in een balans houden die nodig is voor overleving en bloei van het leven, die ‘homeostase’ genoemd wordt. Het gaat dan onder andere om hartslag en bloedsomloop, en ademhaling, die toenemen bij inspanning, honger en dorst, om rust, eten en drinken op te roepen ;temperatuurregeling, om gebruik van kleding, dekens en zweten op te roepen; pijnrespons, om een arm terug te trekken als die geprikt wordt; overgeven tegen bedorven voedsel; walging, om afstand te nemen drang tot ontlasting, voortplanting, enz. De processen zijn automatisch, ongewild en deels onbewust, soms zelfs ongevoeld (in veel lichamelijke respons).”

Dit boek is echt een meesterwerk. De auteur heeft echt goed werk geleverd door dit boek te schrijven. Het boek is zeker een aanrader voor iedereen en krijgt vijf sterren.

Deug of niet

Auteur: Bart Nooteboom

ISBN: 9789464624212

Aantal pagina’s: 106

Publicatie datum: 25-04-2022

Prijs: € 16.95

Bart Nooteboom studeerde wiskunde en econometrie, was hoogleraar Innovatiebeleid in Groningen, Rotterdam en Tilburg. Daarvoor werkte hij o.a. bij Shell in Den Haag en Londen. Hij is lid van de KNAW, was lid van de WRR en van een adviescommissie voor technologiebeleid. Hij ontving de Kapp-prijs, de Gunnar Myrdal-prijs en de Schumpeter-prijs. Hij publiceerde 24 boeken en 350 artikelen, vooral in het Engels. Een Nederlands boek, ‘Het goede leven’, en een autobiografie, ‘Te waar om mooi te zijn’, verschenen ook bij Uitgeverij Aspekt.

Verkrijgbaar bij Uitgeverij Aspekt een directe link vinden jullie hier.

7 thoughts on “Recensie: Deug of niet

1. Ik houd van dit soort boeken over emoties en de werking van het brein bij bepaalde aspecten. Het boek ‘Overprikkeld brein’ van Charlotte Labee is ook erg interessant.

2. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik dit wel wat zwaar aan vind doen. Nu moet ik zeggen dat ik wel dol ben op esoterische boeken, maar dan wel in een bepaalde, wat lossere stijl. Dit voelt als wat ‘zware kost’. Misschien ligt het aan mijn stemming hoor, want je legt het wel heel duidelijk uit. Wel heel goed dat je zo divers recenseert trouwens.

3. Het klinkt interessant en met iets meer dan 100 pagina’s is het geen enorme pil. Ik zet ‘m op mijn wishlist bij de bieb. Thanx voor de inspiratie!