Recensie: Met Hitler tegen Stalin

Bij Uitgeverij Aspekt verscheen het boek Met Hitler tegen Stalin. Dit boek gaan we vandaag reviewen. Lezen jullie mee??

We zien een prachtige oranje cover een man is in het rood en paars gekleed en heeft twee mannen in zijn handen en staat op een stukje grond.

In de jaren dertig en veertig van de vorige eeuw wachtten tegenstanders van het Sovjetregime vol ongeduld tot de tijd rijp was om eindelijk af te rekenen met de gehate communisten. De oorlog met Duitsland werd door hen als een enorme kans gezien. Dit boek bevat tien boeiende portretten van Sovjetburgers die actief in dienst traden van de Duitse bezetter.

Over de oorlog zijn echt heel veel boeken geschreven. Wij hebben echt heel veel boeken gelezen over de oorlog. Zo zitten er maar af en toe juweeltjes tussen alle oorlogsboeken die we hebben gelezen. Vaak zijn ze toch wel te vinden bij Uitgeverij Aspekt. Hun oorlogsboeken zijn echt apart ( positief). Je hebt vaak originele en interessante verhalen die voorbij komen. De auteurs van Aspekt doen altijd hun best om een goed en origineel boek neer te zetten. Iets wat niet alle andere auteurs lukt. De kunst is ook op de aandacht van de lezer bij het boek te houden. Ook geen zware leesvoer schrijven. Dat is nu precies wat de auteurs van Aspekt doen. Ardy Beld heeft echt een goed boek geschreven. Ondanks het onderwerp is het echt een luchtig boek. Je hebt geen zware leesvoer. Dit boek vertelt het verhaal van 10 Sovjetburgers die actief in dienst traden van de Duitse bezetter. Ook komen er foto´s voorbij in het boek. Naast foto´s vinden we ook een verklarende woordenlijst tussendoor. Echt handig zo kun je terugvinden wat bepaalde onverklaarbare woorden betekenen. Het verhaal van Anatonina Markavona marakova was heel heftig.

Ze vertrekt naar het front, waar ze de slag bij De Brjansk, in september 1941 wordt gearresteerd door de Duitsers. Samen met soldaat NIkolaj Fedtsjoek ontsnapt de echter uit krijgsgevangenschap. Het paar houdt zich schuil in de bossen in de hoop aansluiting te vinden bij communistische partizanen of het Rode Leger. In januari 1942 bekent Fredtsjoek dat hij vrouw en kinderen heeft in een dorp niet ver van Lokot en verlaat Marakova. Geïllusioneerd strijkt ze neer in Lokot, waar ze naar verluidteen tijdlang, als prostituee leeft alvorens haar diensten aan de Hilfsplitzei aan te bieden.

In navolging van Anka met de mitrailleur vertelt Maraova dat ze graag een mitrailleur zou willen hebben om de massale terechtstelling van ter dood veroordeelde de partizanen en hun gezinnen over te nemen. Uiteraard wordt deze ondankbare taak graag aan haar overgedragen. Zowel de Duitsers, als ook de Russische cipiers zijn er niet op gebrand in koelen bloede mensen neer te schieten.

Later zegt Makarova hierover: ´Ik kende de mensen die ik neerschoot niet. Zij kenden mi niet. Dus ik schaamde niet voor hen. Soms schoot ik, Liep dichterbij, en dan bewoog er nog eentje. Dan schoot ik ze in het hoofd, zodat ze niet hoefden te lijden.`

101 pagina´s telt het boek. Voor je het beseft heb je het boek zo verslonden. De auteur heeft het boek echt op een interessante wijze geschreven. De verhalen worden op een prettige wijze vertelt. Het boek is niet weg te leggen, zo interessant was dit boek. Wat bewoog de mensen om te doen wat ze deden. Hier krijgen we een antwoord op. Over ieder persoon wordt ook verteld waar ze geboren waren en hoe ze opgroeiden. Zo leer je meer over de mensen. Wat een meesterwerk is dit boek. Dit boek is echt een aanrader voor iedereen. Het krijgt vijf sterren.

Met Hitler tegen Stalin

Auteur: Ardy Beld

ISBN: 9789464246995